Familie eist plaats op waarbenjij.nu! (Deel 1) - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Bas S. - WaarBenJij.nu Familie eist plaats op waarbenjij.nu! (Deel 1) - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Bas S. - WaarBenJij.nu

Familie eist plaats op waarbenjij.nu! (Deel 1)

Door: mezelf

Blijf op de hoogte en volg Bas

18 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Studentenleven in de VS

Laat ik beginnen met het maken van excuses. Deze zijn naar mijn idee wel op zijn plaats, aangezien het exact 4 weken geleden is dat jullie voor het laatst iets van mij hebben vernomen. Redenen? Te over, maar met name de studie en het sociale leven. Daar het mij aan het hart gaat dat jullie zo lang op een reisverslag hebben moeten wachten volgt hier een impressie van een doorsnee dag.

7.30 Wekker gaat, Bas staat op
8.10 Bas vertrekt per fiets richting Law School
8.20 Snel een kop koffie halen alvorens het college aanvangt
8.30 – 10.30 Eerste college/werkgroep
10.35 – 12.45 Studeren in de Law Library
12.50-13.25 Lunch
13.30 – 03.25 Studeren in de Law Library
15.30 – 17.30 Tweede college/werkgroep
17.35 – 19.30 (Afhankelijk van hoeveelheid assignments en leesmateriaal) Studeren in de Law Library
19.45 Avondeten
20.30 Sporten indien tijd voorradig
21.30 Sociaal gebeuren
23.30 Bezoek aan café ‘Het nessie’ (of naar bed zo u wilt)

Na een snelle opsomming van een gemiddelde dag hoop ik dat het voor u iets begrijpelijker is geworden dat er niet al teveel tijd is om aan sightseeing te doen, danwel andere activiteiten te ontplooien. Daar komt echter nu verandering in, want eindelijk heb ik weer even tijd om wat op de site te zetten! Het studentenleven in de VS is totaal anders dan wat wij in Nederland gewent zijn. Het niveau van de Law School hier en in Nederland ligt ongeveer gelijk, ware het niet dat het common-law stelsel (rechtssysteem dat de VS hanteert) het voor mij een stuk lastiger maakt. Het grote verschil is echter de werkdruk. Waar je in Nederland afgezien van het bijhouden van de stof voor het vak iedere week, een aardig eind kan komen, verwacht men hier gedurende de colleges een actieve houding, tijdens bijvoorbeeld een debat (wat dan ook regelmatig voorkomt). Dit verschilt zeer van het Nederlandse systeem waar het gebruikelijk is dat de professor/hoogleraar louter aan het woord is en de student meer passief deelneemt, waarna hij op eigen wijze de stof tot zich dient te nemen.

Voor het overall beeld, momenteel volg ik de volgende vakken:

- Mergers and Acquisitions; Dit vak heeft met name betrekking op overnames van bedrijven en alles wat daar bij komt kijken. Daar ik geïnteresseerd ben in corporate law, was dit een vak dat ik graag wilde volgen.
- International Protection of Human Rights; Dit vaak gaat over het ontstaan van mensenrechten, maar meer de overkoepelende discussie met betrekking tot dit onderwerp, toegespitst op actualiteiten.
- Corporate Governance; Dit vak heeft betrekking op bedrijfsbesturen binnen coöperaties. Voor dit vak ga ik een onderzoek doen naar de diversiteit binnen besturen aan de top van het bedrijfsleven.

Familie op bezoek

De reden van de titel moet ik wellicht even uitleggen. Vorige week zondag kreeg ik bezoek vanuit Nederland! Mijn neef Charles had de moeite genomen (waarvan akte, waarvoor hulde) om mij op te komen zoeken in Seattle voor een kleine vakantie.

Zondag na zijn aankomst bleek ook dat hij alweer een respectabele leeftijd heeft bereikt, aangezien hij niet meer in staat was om na ons bezoek aan de Mexicaan (die overigens zeer goed beviel) een licht alcoholische versnapering tot zich te nemen. Het mocht de pret echter niet drukken. Maandag morgen vroeg op om na een heerlijk ontbijt, verzorgd door ondergetekende een bezoek te brengen aan Downtown Seattle. Zoals wel vaker met neven onder elkaar, was er ook nu tijdens het foto’s maken, de nodige jolijt (dat ik deze woorden nog kan produceren na bijna 2 maanden VS).

Dinsdag kwam ook oom Charles over uit Nederland om een bezoekje te brengen aan de stad die door de inwoners van de VS is gekozen tot meest prettige stad om in te wonen. ’s Avonds met zijn 3en uit eten bij de Koreaan, een totaal nieuwe ervaring, maar zeker geslaagd (als je van transparant uitziende spaghetti houdt dan). Het was ook voor mij deze week een normale studieweek, waardoor er werd afgesproken om elkaar vrijdag opnieuw te ontmoeten voor een bezoek aan Mt. Rainier.

Daar mijn verhaal momenteel al aan de lange kant is heeft het schrijvers comité, bestaande uit mijzelf, besloten de digitale pen even aan de spreekwoordelijke wilgen te hangen en later in de week een uitgebreide samenvatting te geven van de avonturen die wij 3en afgelopen weekend hebben beleefd!

Kunt u daar niet op wachten? Vraag dan nu al het verslag aan via sca.schijf@gmail.com, reactie kan echter enige weken op zich laten wachten.

Tot snel!

(p.s. Hieronder alvast een kleine impressie van het bezoek van de familie)

  • 19 Oktober 2010 - 02:51

    Duncan:

    Een excuses en een overzicht van je vakken. Het lijkt wel op mijn reisverslag!

    Oh.. en heet echt iedereen in jouw familie Charles? :P

  • 19 Oktober 2010 - 08:15

    Simon:

    Hey bas. Ook vanuit egmond ik vind het leuk om je avonturen in de vs te lezen. Geniet ervan!

  • 19 Oktober 2010 - 10:01

    'thuisblijver!:

    Dank voor je korte verslag.Ik begrijp het weer even keihard ertegen aan en de volgende fam.staat al op de stoep.De eerste indruk van de boys was:genoten!Ben reuze benieuwd naar hun verhalen.Lieve Bas,geniet en succes met studeren.

  • 19 Oktober 2010 - 11:43

    Thuiskomer CharlesSr:

    Het is wel even vreemd om je weer te schrijven vanaf de andere kant van de plas. Omdat jij het verslag van onze gezamenlijke dagen nog in de loop van de week zult beschrijven, zal ik daar nu niet verder op ingaan. Ondanks het feit dat ik maar vijf volle dagen in Seattle heb vertoefd, hebben we deze dagen met volle teugen genoten: Boeijng-fabriek, route 101 langs de Pacific, voor degenen, die willen weten waar deze route loopt, moeten maar even op Google Maps kijken, Mount Rainier, Campus, Mall en het grote festijn van de Huskies tegen de Beavers uit Oregon State en tot slot op zondag Ferries, Mont walker en Fallview met tot slot een maaltijd aan het water. Het was bijzonder gezellig en Charles jr en ik hebben een zeer goede indruk gekregen van de School of Law, de Campus, het Huskie stadion en het U district en niet te vergeten de University Way met alle leuke tentjes om te eten en koffie te halen; om de Korean niet te vergeten en Safeway; alwaar Charles jr zijn ID moest laten zien om bier te kunnen kopen. Aan de ene kant was hij verguld met het feit, dat hij er blijkbaar nog zo jong uitziet, maar aan de andere kant een beetje zot, want toen hij aan de cassiere vroeg hoe oud zij hem schatte, zei zij: 27 jaar en je mag ouder dan 18 jaar bier kopen.
    We landden vandaag exact om 08.15 uur (Nederlandse tijd) op Schiphol. prima vlucht; maandagmorgen wel om 04.00 uur op en een gesprek met Alamo over de gebroken voorruit. Zij wilden het naadje van de kous weten, zodat ik - ook al kwamen we er donderdag al achter - meldde, dat we vanmorgen bij het wegrijden bij het hotel er achter kwamen. Heerlijk een paar uur in Minneapolis op de airport kunnen lezen en Charles Jr heeft aan zijn presentatie kunnen werken, die hij vanmorgen bij AH moest houden. We hadden ieder 2 stoelen, zodat we met temazepam gelukkig de nodige uren hebben kunnen slapen.
    Bij de volgende verslagen hebben wij in ieder geval een indruk over hoe Bas in Seattle leeft en over drie weken mogen zijn ouders, Bastiaan en Lotte hetzelfde ervaren.

    PS We hadden nog meer bewondering voor Bas gekregen, toen hij in een van zijn verslagen vertelde, dat hij vanwege een lekke band vann downtown naar huis moest lopen: "Wat een kl... eind".

  • 19 Oktober 2010 - 15:25

    Andere Neef (A'dam):

    Bas,

    Je dagindeling is zoals het hoort te zijn. Studeren overdag, partij maken in de avond.

    Krijg gelukkig wel het idee dat je een goede combinatie gevonden hebt. Het klopt dat er in de VS iets harder wordt gewerkt door de rechtenstudenten (misschien wel een understatement), maar zorg in ieder geval dat je alles er uit haalt en optimaal geniet van je tijd daar.

    Hier gaat alles z'n gangetje. Het werkende leven gaat door. De drukke periode is hier op kantoor net voorbij, maar zal straks vast weer aantrekken (zeker december).

    Ben erg benieuwd naar de spannende avonturen die jullie samen beleefd hebben. Kijk uit naar je volgende bericht.

    Groet,

    Antoine

  • 19 Oktober 2010 - 16:46

    Charles Jr:

    He neef, wat een verrassing! Vanmorgen toen ik mijn mobiel weer aanzette, zag ik als een van de eerste e-mails jouw nieuwe avontuur op waarbenjij.nu. Toen ik je verslag zo las, kreeg ik wel weer heimwee naar de prachtige week die we met elkaar beleefd hebben :-(. Ik ga hier nog niet alles verklappen, maar ik kijk uit naar de foto met bezem, road work ahead en Titanic ;-).

    't Was vanmorgen wel weer even wennen om in het natte Nederland voet aan de grond te zetten. Na een zeer ontspannen vlucht - met pil en biertje vliegt de tijd voorbij - kon ik vanmorgen direct aan de slag. Kon de vergadering van 10 uur sharp niet meer halen, maar om half twaalf stond ik present om de perioderesultaten te presenteren. Heb 's middags nog een aantal gesprekken gevoerd en ben toen om half vijf richting station gegaan. Zo'n eerste dag moet je ook weer niet overdrijven ;-).

    Nu snel de koffer uitpakken en daarna nog eens ontspannen de foto's bekijken. 't Was super!

    Groeten, je neef

  • 19 Oktober 2010 - 17:55

    Lot Van Wisselingh:

    Hi Bas!
    Zo te horen heb je het goed naar je zin! Geniet er van, want voordat je het weet zit het er weer op!
    Veel liefs, Lot

  • 20 Oktober 2010 - 07:19

    Dennis:

    Nice. Seems like you have found yourself some good routine!
    Good to hear you had a great time with you fam.
    I'm interested in your report. Guess there will not be so much diversity, till around 10 years ago - or some?

    I dunno - but you will in a short notice ;-)

    Greetz!

  • 20 Oktober 2010 - 18:26

    Kees:

    Sounds nice bassie... waar zijn de pica's? x

  • 20 Oktober 2010 - 18:27

    Kees:

    ... van het feest gewoel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Seattle

Bas

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 11361

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 30 November -0001

Seattle 2010

Landen bezocht: