Tschüss, hejsan, watsup mate, allô, davs! - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Bas S. - WaarBenJij.nu Tschüss, hejsan, watsup mate, allô, davs! - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Bas S. - WaarBenJij.nu

Tschüss, hejsan, watsup mate, allô, davs!

Door: mezelf

Blijf op de hoogte en volg Bas

20 September 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Wellicht zullen jullie bij het lezen van deze titel denken, waar gaat het over? Voor de meertalig sprekenden onder ons, het is ‘hoi’ in het Duits, Zweeds, Australisch/Nieuw-Zeelands, Frans en Deens. Vorige week maandag tegelijk met de opening van het academische jaar is ook de introductie voor internationale studenten van start gegaan. Uit alle hierboven staande landen heb ik andere studenten ontmoet evenals uit Japan, Taiwan en natuurlijk uit de VS. Het gaat allemaal in zo’n ongelofelijk snel tempo dat zelfs als je ’s avonds in bed ligt, de hersens nog op volle toeren draaien van alle nieuwe mensen die je hebt ontmoet, studie (vooralsnog vooral ’s morgens, tot aanstaande maandag, dan wordt het full-time), indrukwekkende natuur etc. Maar geen van dit allen had ik ooit willen missen.

FIUTS

Laat ik bij vorige week maandag beginnen, FIUTS (Foundation for International Understanding Trough Students) is een soort van vereniging voor alle internationale studenten die naar Seattle komen en heeft als doel studenten zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen in de stad en een platform te bieden voor het ontmoeten van nieuwe vrienden. Maandag heb ik een aantal jongens en meiden ontmoet die wij als Nederlanders, oosterburen noemen. Het klikte meteen en een nieuwe vriendschap stond in de steigers.

Kanoën

Woensdag waren er verscheidene activiteiten voor studenten. Nu had ik al wel gehoord van een aantal Seattleites (Zo noemt men hier locals uit Seattle.) dat het weer nog al wisselvallig is, maar als je aan het kanoën bent in de zon, met een paar wolkjes, verwacht je niet dat het in een tien minuten volledig om kan slaan, met als resultaat een paar doorweekte studenten in een half volgelopen kano. Gelukkig zag iedereen er op de een of andere manier de lol wel van in en de tocht werd onder het genot van af en toe een flinke hoosbui gewoon vervolgt. (Daarbij is het wellicht aardig om te vermelden dat het hier in Seattle ‘als’ het regent lang niet zo hard gaat als bij ons in Nederland en de temperatuur ook niet afneemt.) Immers soms scheen de zon en was het 25*C en soms was het dezelfde temperatuur maar vond er exotisch buitje plaats.

Seattle Challenge

Donderdag was het tijd voor een beetje competitie. In groepen van vier personen kreeg men als taak om verscheidene opdrachten in de stad te vervullen. Dat kon in het zakencentrum van Downtown Seattle zijn, maar ook in een van de rijke buitenwijken en zelfs tot in het International district (vergelijkbaar met een soort Chinatown) Hieronder zal ik een foto plaatsen, waar wij uiteindelijk een originaliteits prijs mee hebben gewonnen (In de vorm van een diner in een Mexicaans restaurant). Het doel was om zo snel mogelijk drie wijken in Seattle te bezoeken en van de daar aanwezige trekpleister danwel lokale kunst een foto te maken. Al met al een zeer geslaagde middag/avond die eindigde in het Seattle Hardrock cafe, alwaar de prijzen werden uitgereikt en met elkaar werd gegeten.

Amerikaanse ‘huisfeesten’

Wie kent de film ‘American Pie’ niet? Rode bekers waaruit wordt gedronken, een huis vol met studenten die elkaar meestal nauwelijks kennen maar gewoon een gezellig avondje willen hebben en nieuwe mensen ontmoeten. Precies, zo’n avond heb ik deze week mogen meemaken en ik had het nooit willen missen. (Verder is het waarschijnlijk verstandig om niet in detail te treden, maar voor meer informatie neem gerust contact met ondergetekende op ;))

Camp

Het verhaal is al weer aardig aan de lange kant zie ik dus ik zal er snel een einde aan breien. Afgelopen weekend zijn we op een kamp geweest met internationale studenten van over de hele wereld. De activiteiten waren zeer divers, waaronder hiking in de bergen rond Seattle, en ik kan vermelden dat zelfs voor mij, atleet als ik ben, een 4 uur durende klim naar verscheidene bergen van rond de 2500 meter een uitputtende bezigheid is. Echter als men naar de foto’s hieronder kijkt, moeten jullie van mij aannemen, dat het zeer zeer de moeite waard was. Zondagavond werd het kamp afgesloten met een sketch van ieder aanwezig land. Er was maar een andere studente uit Nederland, waardoor het wellicht wat lastiger was om iets te bedenken dan voor de Chinezen, met zo’n 45 mensen. Echter als iedereen achteraf vraagt waar je hebt leren acteren (onze performance was een sketch waarbij we Nederlandse supporters en een reporter speelden tijdens de WK Finale) neem ik aan dat wij ons land goed vertegenwoordigt hebben.

Nogmaals, iedereen ontzettend bedankt voor de reacties, en in het bijzonder mijn neef die het mogelijk heeft gemaakt dat ik jullie meer foto’s kan laten zien. Charles bedankt!

Groeten vanuit Seattle en tot snel!



  • 20 September 2010 - 21:58

    Charles Schijf Sr:

    Wat goed dat men deze activiteiten voor buitenlandse studenten organiseert, want zoals je zelf zegt, treedt er op die manier een enorme saamhorigheid op en krijg je contacten, die de rest van je leven van grote waarde zullen blijken. Ik ga er namelijk van uit dat je deze contacten ook wilt vasthouden. Ik had uit een eerdere mail begrepen, dat je aan het eind van de week een keuze moest maken welke vakken je daadwerkelijk zult gaan volgen. Blijkbaar heb ik mij vergist en moet je deze week een besluit nemen. Prima dat je ons land hebt vertegenwoordigd, maar dit - wanneer ik naar de Sinterklaasactiviteiten kijk - is jou wel toevertrouwd.
    Afgelopen weekend hebben Charles Jr en ik ons uitvoerig gebogen over onze activiteiten, wanneer we in Seattle zijn. Je hebt van Charles Jr begrepen, dat hij op donderdag 10 oktober zal arriveren en dat ik op dinsdag zal aansluiten, omdat ik op maandag nog poli heb. Ik kon het niet maken om twee maandagen en een donderdag te annuleren, terwijl ik de week erna naar het wereldcongres in Praag ga. We hebben de keuze van ons hotel gemaakt. Lang hebben we nagedacht over een hotel aan het Lake Union, maar uiteindelijk toch voor een iets goedkopere lokatie gekozen. Uiteraard hebben we een auto. Zo kunnen we hopelijk in het weekend van 16 en 17 oktober samen met jou wat reisjes maken, die verder van Seattle afliggen. We willen namelijk voorkomen, dat je niet in de gelegenheid bent om te studeren. Charles Jr en ik willen in ieder geval naar de Boeing fabrieken, maar dat blijkt alleen van maandag tot vrijdag te kunnen. De foto's maken mij nieuwsgierig en roepen om een bezoek aan de door jouw gefotografeerde plekken. Ik zie erg uit naar onze reis, omdat je je pas op die manier goed kunt indenken in welke situatie je leeft. Ineke en ik konden ons bij Antoine in St Louis, nadat we er geweest waren, ons beter inleven in de wijze waarop hij leefde.
    Je oom

  • 21 September 2010 - 07:59

    Bastiaan Uhl:

    Voordat ik het verhaal ga lezen wil je alvast op een zeer grote fout wijzen... En dat is dat Tschuss niet hoi betekent maar tot ziens of dag! Maar goed wel een leuke duidelijke titel :)

    Nu eerst even alles rustig lezen.

  • 21 September 2010 - 08:18

    Bastiaan Uhl:

    Dag ondergetekende, uiteraard ontvang ik meer informatie over de echte amerikaanse houseparty ;)

    Als ik het zo allemaal lees lijkt het alsof je tijd te kort met al die leuke dingen die je nu aan het doen bent. Hopelijk kan je het straks ook allemaal combineren met de studie.

    Wij gaan hopelijk vanavond boeken, we hebben in ieder geval allemaal vrij van zat. 6 november t/m zat. 13 november. Helaas midden in het weekend aankomst en vertrek, maar denk dat we dat wel kunnen plannen om wat leuks te doen.

    Voor je het weet zijn die paar maanden alweer voorbij als ik lees dat je neef en oom binnenkort komen en wij straks en nog naar Las Vegas met de mannen...

    Hier gaat alles zijn gangetje, lekker druk. Af en toe nog op het strand aan het werk, niet heel druk, maar wel leuk hebben een geheel nieuwe kaart (erg lekker) en in de winter natuurlijk 7 dagen p/w open (ben benieuwd hoe dat gaat). Voor de rest druk bezig met de Master en nog doordeweeks in Amsterdam, dus het is wel een uitdaging om alles in te plannen.

    Ik ga er weer vandoor want heb zo werkgroepcollege, mis waarschijnlijk nog wat in mijn verhaal, maar was net alles kwijt dus moest weer opnieuw beginnen, grrr...

    Tschüss,

    Herr Uhl

    ps: Vergeet je me niet te sms'n over wat je kado is??


  • 21 September 2010 - 15:34

    Rutger:

    Bas jonge wat een indrukken allemaal. veel sucses daaro !! en ik blijf je volgen. groet versteeg

  • 22 September 2010 - 20:49

    Sabine:

    Bas! Wat maak je toch mooie dingen mee! Ik zie die feesten al helemaal voor me.. Echt ongelofelijk! Ik hoorde al van Lotte dat je het erg naar je zin heb. Heel veel plezier en succes verder, we houden je in de gaten xx

  • 26 September 2010 - 14:53

    Barbara:

    Hoi Bas, Eindelijk ben ik op je site terecht gekomen. Wat een mooi land he Amerika! Alles groot daar! Geniet van alles hier doet de herfst zijn intrede...

    High Five Vito,Dido,Olaf en Barbara

  • 05 Oktober 2010 - 21:15

    Antoine:

    Neef,

    Mooie verhalen. Zal binnenkort eens rustig de tijd nemen om alles te lezen en de foto's te bekijken. Je zult een mooie tijd tegemoet gaan. Geniet er van.

    Groeten vanuit Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Seattle

Bas

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 11357

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 30 November -0001

Seattle 2010

Landen bezocht: