Feest, mineur en kriebels - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Bas S. - WaarBenJij.nu Feest, mineur en kriebels - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Bas S. - WaarBenJij.nu

Feest, mineur en kriebels

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

12 September 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Het kan snel gaan zo'n week. Schreef ik vorig week nog dat deze bewogen was, dan heeft er deze week minstens een aardbeving plaatsgevonden. Nee, dat is natuurlijk flauwekul, maar feit is wel dat alle woorden uit de titel op deze week van toepassing zijn.

Labor Day

Afgelopen maandag was het Labor Day in de VS. In mijn eerdere verslag heb ik er al naar verwezen en toevallig kwam ik een Japanse huisgenoot tegen op de avond voor Labor Day. Na enige rondvraag bleek er midden in het centrum van Seattle een festival gehouden te worden met allerlei artiesten uit de buurt maar ook landelijke bekendheden als Bob Dylan, Jay-Z, en Mari J Blige. Voor de Japanse student was het een van de laatste dagen in Seattle daar zijn visum afliep en hij had ook wel zin in een feestje. Het terrein was zeer groot met zo'n 15 podia verspreid door Seattle Central Park. Wat mij wel opviel was dat er geen DJ te bekennen was. Soorten muziek als linedance, hip-hop, soul, jazz en rap voeren in de VS blijkbaar nog steeds de boventoon en dat was eerlijk gezegd ook wel leuk om een keer mee te maken. Alhoewel het naar mijn idee wel een beetje te ver gaat als er stands staan die 'Elephant Ears' verkopen. Na enige navraag bleek dit echter een lokale specialiteit te zijn die erg lijkt op de Franse frietjes en ik moet zeggen, het was zeer smaakvol (Voor de natuurliefhebbers, het is gemaakt van 100% natuurlijke producten, alleen waarom dan voor deze naam gekozen is kon niemand mij vertellen) Na een lange dag weer richting appartement, het eerste feestje in Seattle zat erop en was zeer geslaagd!

Campus

Dinsdag was het tijd voor het serieuze werk. Ik moest nog een aantal zaken regelen met de universiteit, waaronder een mazelenverklaring. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze met dergelijke verklaringen willen voorkomen dat er op de campus ziekten uitbreken, maar het deed wel mijn wenkbrauwen fronsen, dat het schijnbaar niet interessant is of je bent ingeënt tegen bof of rode hond. Maar dat ter zijde. Hieronder zet ik nog een aantal foto's neer zodat jullie een indruk krijgen hoe de campus van de universiteit eruit ziet.

Lekke band

Inderdaad deze kop belooft weinig goeds. Het is van het University District naar Downtown Seattle een klein halfuurtje fietsen, het neemt echter meer tijd in beslag wanneer dezelfde afstand met de benenwagen moet worden afgelegd. Vorige week een nieuwe mountainbike gekocht, (voor maar $150,-) en dan heb je donderdag een aantal locaties in Downtown Seattle bezocht, wil je naar huis toe fietsen en dan heb je een lekke band (glas, was niets aan te doen). Normaal gesproken zakt de moed me niet snel in de schoenen maar met het vooruitzicht 2 uur heuvel op heuvel af te moeten lopen 's avonds in het donker in een stad van 3,2 miljoen was geen fijne. Maar ach, ook van dit soort gebeurtenissen moet je maar de positieve kant nemen bij een dergelijke reis. (Ik heb deze echter nog niet gevonden :P)

Appartement(je)

Nadat ik van meerdere personen de vraag kreeg voorgeschoteld hoe mijn kamer er eigenlijk uit ziet hieronder een kleine impressie met een aantal foto's. De kamer heeft een eigen badkamer, en een koelkast, zoals ik al eerder heb verteld, en ik deel de keuken met een aantal andere huisgenoten van mijn verdieping. Het complex heeft 3 verdiepingen en huisvest in totaal 24 studenten. De leeftijden en afkomst lopen overigens zeer sterk uiteen, van Indonsie tot Zuid-Afrika, en van Japan tot gewoon Amerikanen.

Vakken kiezen

Het gaat hier op de universiteit iets anders dan bij ons in Nederland. Afgelopen vrijdag had ik een eerste afspraak met een van de professoren die mij begeleid op de universiteit tijdens mijn verblijf in Seattle. Ik kreeg namelijk een lijst met vakken voorgeschoteld waaruit ik naar interessevoorkeur mocht kiezen. Nu weet ik echter dat ik de vakken die ik volg aan de examencommissie van de UU moet voorleggen en ik geen vakken als, 'Inleiding in het Europese recht' meer mag volgen. Vanaf maandag moet ik mijn definitieve keuze gaan maken, terwijl dan ook al de colleges beginnen. Vreemd? Ja op zich wel, maar voor Amerikanen hier is het gebruikelijk dat ze zich aanmelden voor vakken, dan eerst een week college volgen in de vakken die hen leuk lijkt en waarvoor zij zich hebben aangemeld, en na of gedurende de eerste week een keuze te maken. Gelukkig heb ik geen restricties mbt vakkeuze, daar ik ongeacht of een vak al de maximum capaciteit heeft bereikt voor Amerikaanse studenten als exchange-student altijd toegang kan krijgen tot wel vak dan ook. Een beetje kriebels heb ik zeker, maar dat is naar mijn idee alleen maar gezond aangezien morgen het echte werk gaat beginnen en ik er zeer veel zin in heb!

Sportleven

Amerikanen zijn verzot op sporten. Als je een gemiddelde Amerikaan neemt zou je dat gezien zijn gewicht misschien niet zeggen, maar vooral in het University District zie je erg weinig 'maatje over' Amerikanen. Het sporten op de campus is dan ook gratis voor studenten van de universiteit en haar stafleden. Fitness, 50meterbad, tennis, voetbalvelden, honkbalvelden, je kunt het zo gek niet bedenken of de campus heeft er de faciliteiten voor. Zelf heb ik inmiddels 2 keer gevoetbald met een aantal andere studenten en heb daarbij 2 jongens uit Frankrijk leren kennen. Vrijdagavond hebben de jongens me geintroduceerd in het restaurantwezen en de lokale pubs in University district (+1 overigens) en zaterdag nodigde een van de jongens me uit om te komen barbequen en de eerste wedstrijd van de Huskies (American Football Team van de universiteit) te komen bekijken.
Al met al weer een zeer geslaagde week waarin veel is gebeurd, teveel om allemaal te typen, maar ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen interesseren met het hiervoor geschrevene!

Allemaal heel erg bedankt voor de leuke reacties op het eerste reisverslag, ga zo door :) en tot sprekens!




  • 12 September 2010 - 19:04

    Charles Jr:

    Hoi neef, kreeg net je bericht binnen en dat was een welkome afwisseling! Ben nog druk bezig met de begroting voor 2011 en ik kon wel wat afleiding gebruiken. Je verhaal leest als een spannend jongsboek met zo'n titel. Ongelofelijk wat je al veel hebt meegemaakt in die korte tijd. Prachtig gewoon! Heb je Marie J Blige nog kunnen spotten tijdens alle optredens? Ik wist trouwens niet dat Seattle zo ontzettend groot was: 3,2 miljoen inwoners. Dat is even wat anders dan Utrecht of Amsterdam of Limmen ;-). Mooi systeem trouwens dat die Amerikanen hebben: eerst proefcollege en dan voor het echie. Is dat om te zien of er een leuke professor of professorin (dat woord bestaat vast niet) het vak geeft?Succes deze week met de keuze voor je vakken! Groeten, je neef

  • 12 September 2010 - 19:08

    Suus,:

    hi Bas!
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat! Wat een andere wereld zeg!Succes met het plakken van je band hihi!
    Groetjes uit Heiloo,Suus & Ko!

  • 12 September 2010 - 19:11

    Suus:

    he hallo...heb ik iets gemist of staan de foto's van je app. er (nog) niet op??? Ben zoooooooo nieuwsgierig!!!
    Groetjes,Suus

  • 13 September 2010 - 08:08

    Charles Schijf Sr:

    Het leven gaat niet over rozen, zoals uit je verslag blijkt. Ik heb vandaag vrij; aldus kan ik even mijn gang gaan om je wat te 'schrijven'.
    Je hebt gemerkt dat je heel makkelijk contact legt en dat iedereen uiterst vriendelijk is. Dezelfde ervaring hebben we met Antoine gehad, want je kunt wel op je kamer blijven zitten, maar dan ontmoet je niemand en op deze wijze kun je over de hele wereld vrienden maken. Houd ze vast, want je weet nooit waar het goed voor is. Zeker als het gaat om de andere exchange studenten in je huis. Heerlijk zo'n goed appartement. Antoine vertoefde wel met twee dames in eene huis, maar zag ze eigenlijk nooit, zodat hij zijn vertier buitenshuis moest zoeken. Je kamer is modern en de toilet en badkamer zien er goed uit. De Law School is een heel modern gebouw, terwijl ik de indruk had dat de overige gebouwen een beetje in dezelfde stijl zijn gebouwd als op de WashU in St Louis, kitsch Middeleeuwen.
    Wat moet de moed je in de schoenen zijn gezakt toe je merkte dat je een lekke band had en dat 's nachts. Ik heb met je te doen. Bedenk: "Je komt altijd beter uit de strijd". Ik wens je veel succes met de keuze van de vakken.
    Afgelopen zaterdag zijn Ineke en ik naar de Fruitcorso in Tiel geweest. Het werd voor de 50e keer gehouden en het kroonprinselijk paar met hun kinderen waren ook aanwezig. Stralend weer. Er waren tienduizenden mensen en in het centrum enorme podia, alwaar DJ en nog wat meer optraden. Wat een verschil met de Bloemencorso in Loenhout, tenminste wat publiek betreft. Gisteren zijn we naar Loenhout geweest. Het regende 's ochtends, maar volgens de buienradar zou het rond 13.30 uur droog worden en dat gebeurde. Maar goed ook, want het zou maar de vraag zijn of de armen en uitgestoken benen het van de wagens zouden houden, wanneer de bloemen kletsnat zouden zijn geworden, maar gelukkig gebeurde dat niet. Het was weer een gezellige happening, alleen Charles Jr, Paul en Margriet waren er, want de anderen hadden andere zaken te doen.
    Het was een grote verrassing, dat Joris en zijn kornuiten wederom 1e werden, want zelf hadden ze gehoopt bij de eerste vier te eindigen. Ze waren zo verbouwereerd, dat zij niet onder de wagen vandaan kwamen toen werd geroepen dat ze mochten stoppen om de beker in ontvangst te nemen.
    Je oom

  • 13 September 2010 - 12:20

    Ineke:

    Hai wereldreiziger,
    is natuurliijk niet helemaal waar,ik zou er student van moeten maken.
    Wat een ervaring en wat een belevenissen doe je op.Ik had je wel eens willen zien fietsen.Tof he dit allemaal te mogen meemaken.Van Oom Charles heb je onze aktiviteiten van het weekend al meegekregen.Het was weer als vanouds in Loenhout.Prachtige wagen,de kroon op hun werk een eerste plaats.Het zal nu wat rustiger worden in huize Baets in Utrecht.Even geen bloemen enz.Lieve Bas weer bedankt voor je gezellige informatie en we wachten op het vervolg.

  • 13 September 2010 - 18:22

    Je Zusje En Uhl:

    Haai basje,
    Net terug van de kermis en voor ik ga slapen nog even een berichtje. De kermis was gezellig alleen miste ik 1 ding...een broertje om mee te dansen en Uhl iemand om mee te deunen dus die is niet geweest!!!
    Wat een gebouw die campus. Ik ben benieuwd hoe je dag is gewwest vandaag en tot snel!
    Liefs en kus van ons

  • 15 September 2010 - 09:19

    Christel:

    Hi Bassie!
    Leuk om je verhalen te lezen :)! Het klinkt allemaal erg goed! Mijn vertrekdatum begint nu ook al dichterbij te komen, spannend hoor! Ik was nog naar de kermis :P. Het was weer gezellig. Have fun daar! X

  • 15 September 2010 - 09:43

    Marloes:

    hi Bas,
    even op het werk een moment vinden om je een berichtje te sturen. Je maakt heel wat mee in de eerste week. Leuk dat je er foto's bij doet, krijgen we nog een betere indruk. Ik kijk uit naar je volgende verhalen. Liefs

  • 15 September 2010 - 14:57

    Coen En Wilma:

    Hoi Bas
    Fijn om je berichten te lezen en zo op de hoogte te blijven. Volgens mij gaat het niet echt slecht daar! Ik weet niet of ik het er nu inwrijf, maar kermis 2010 was top!!
    Je ouders hebben bij ons zondag een kermisborrel gedronken. Het weer was uitstekend. Zo ook maandag, het was een swingende bende van de Burgerij tot de tent. Zelfs van opstootjes waren we dit jaar niet verschoond. We hebben mazzel gehad, want het was meteen erna herfst. Coen en ik vertrekken overmorgen naar Sri Lanka. Ook niet slecht. Jij in ieder geval veel succes!!!

  • 15 September 2010 - 15:54

    Ria Berens:

    Hallo Bas, net je verslag gelezen, je maakt lekker veel mee lees ik. heerlijk toch, je boft maar dat je dat mag beleven. Daar kan een dorpskermis echt niet tegenop!! liefs van Ria

  • 19 September 2010 - 15:05

    Loïs:

    Hoi Bas,
    we hebben een nieuw vriendje... hij is rood is 7 weken en hij heet Binkie!Als je weer thuis bent moet je hem maar komen bewonderen! Veel plezier nog ! Groetjes,Loïs

  • 20 September 2010 - 17:45

    Margriet HK:

    Hallo Bas.
    Wat leuk om zo te kunnen lezen waar je mee bezig bent, hoe het met je gaat, en wat voor avonturen je beleef,
    ( zoals de lekke band) in het verre Amerika.
    De foto's, helemaal top.
    Heel veel succes!!!!
    Groetjes uit Schoorl.
    Liefs Margriet.

  • 21 September 2010 - 09:01

    Dorothee:

    He neefje
    Ik heb even een momentje op het werk om je te antwoorden. Het is grappig om te lezen hoe snel je contacten legt en hoe makkelijk ze je voor het een en ander uitnodigen. Diezelfde ervaring had ik ook in Zuid-Afrika. Leuk he. Hoorde van papa en Charles dat ze je komen opzoeken in Seattle!! Ik denk dat ik sjaak afhaak ben, sorry! Maar de vertegenwoordiging van de Schijfjes uit Beuningen is groot toch, hihi?! Alweer je tweede week colleges. Bevalt het je? Kun je het volgen in het Engels? En heb je leuke medestudenten? Zoals mama al eerder zei, is het in huize Baets te Utrecht weer iets rustiger. Maar de euforie zit er nog in hoor. Joris was echt door het dolle heen. Was een mooi feestje. Volgend jaar moet je zeker maar weer langskomen. Zijn nu bezig om de bedankkaartjes in elkaar te klussen en nog allemaal te schrijven... een hele klus! Aanstaand weekend gaan we lekker zeilen op de Loosdrechtse plassen met een aantal collega's. He neefje, veel plezier en succes, en tot skypes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Seattle

Bas

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 11356

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 30 November -0001

Seattle 2010

Landen bezocht: